[3 februari 2025]

In de toekomst wordt een globale toegankelijkheidsregeling opgemaakt voor het hele gebied met alle partijen samen (ANB, VWW, NP, landbouwers, gemeentebesturen). Deze regeling zou oorspronkelijk al in 2024 opgestart worden, maar dat is niet gebeurd.

Mogelijks is dit initiatief ingehaald door de creatie van het Nationaal park Scheldevallei. Ook daar hebben we ondertussen een contactpersoon. Gezien dit nationaal park een toeristische inslag heeft, kregen wij ondertussen de toezegging dat ze ons als stakeholder mee gaan uitnodiging bij de thema’s mobiliteit en toerisme.


[juni2024]

De verantwoordelijken van Natuurpunt hebben de door ons gevraagde paden, die door hun gebieden lopen, vrijgegeven maar dat maakt de facto weinig verschil omdat andere gebieden, die eigendom zijn van ANB, nog steeds niet toegelaten zijn voor fietsers.

We zijn ondertussen wel in contact met Natuurpunt. Daar hebben we een verhelderende discussie mee gevoerd rond de Grote Kouterstraat. Deze straat is een gemeenteweg, maar hij is fysisch wel afgesloten omdat hij door een begrazingsgebied van Natuurpunt loopt. Deze weg is wel degelijk toegankelijk voor fietsers, weliswaar met inachtname dat er vee vrij rondloopt

in de rode cirkel: de Grote Kouterweg die wel toegankelijk is voor fietsers


[2 januari 2024]

Natuurpunt heeft voor zijn reservaatpercelen in het gebied Kalkense Meersen een voorstel van toegankelijkheidsregeling opgesteld. Het gebied bestaat uit een lappendeken van terreintjes waartussen zich een padennetwerk bevindt waarvan een aantal druk gebruikt wordt door Mountainbikers.

(c) Natuurpunt Kalkense Meersen

Op het voorstel voor toegankelijkheidsregeling staat een belangrijk pad expliciet opgenomen als toegankelijk voor fietsers, maar een tweetal andere belangrijke paden ontbreken.

Mogelijks grenzen deze paden aan een van de natuurterreinen en vallen ze zo buiten de toegankelijkheidsregeling, maar het is onduidelijk op de kaart en dus bestaat de kans dat ze mee opgenomen zijn in de toegankelijkheid, en dus niet langer toegestaan zullen zijn voor fietsers.

De betrokken paden in het noordelijk deel (links) en het zuidwestelijk deel (rechts) in het oranje aangeduid

Ondersteun je mee ons bezwaarschrift? Hieronder kan je het lezen en ook je naam eronder zetten; dan geeft je naam ons bezwaarschrift meer gewicht.