[23 februari 2024]

Na ons zeer uitgebreid bezwaarschrift van oktober 2022 werd tot op zekere hoogte rekening gehouden met onze bezwaren en werden er in het gebied Bel in Geel een aantal paden bijkomend opengesteld voor mountainbikers.

Sinds eind januari 2024 is er een nieuw openbaar onderzoek met als bedoeling om nog wat fine-tuning te doen van deze toegankelijkheidsregeling.

Onze regio-medewerker bekeek deze plannen met het vergrootglas en vind het nodig om een nieuw bezwaarschrift in te dienen. Een belangrijk deel van de paden in Bel sluiten naadloos aan op de bekende Landduinenroute en vormen daar een mooie aanvulling bij.

In Laakdal wordt voorgesteld om een landbouwweg af te sluiten voor fietsers; ook dat is niet aan de aandacht ontsnapt.

Onderschrijven jullie mee? Of schrijf je zelf een eigen bezwaarschrift op basis van ons document? Dat laatste is nog beter. Klik in dat geval ook op de link “onderschrijf ons nieuw bezwaarschrift” en duid dit aan.


[27 januari 2024]

Binnenkort probeert onze MBFv-medewerker een afspraak met de bosgroep te krijgen rond dit dossier. Op dit moment kunnen we daarover echter niet veel meer informatie delen.


[9 oktober 2022]

In de periode van 05/09/2022 tot en met 09/10/2022 lag het “Ontwerp-toegankelijkheidsregeling Zuiderkempen” in openbaar onderzoek. Deze turf van 32 pagina’s met 25 kaarten bevatte alle voorstellen voor nieuwe toegankelijkheidsregelingen voorgesteld door de Bosgroep Zuiderkempen voor de terreinen die ze beheren.

Gezien de Zuiderkempen de gemeenten Balen, Herenthout, Herselt, Laakdal, Meerhout, Mol, Olen, Westerlo, Geel en Herentals omvat, waar toch een belangrijk mountainbike-gebied is, was het nodig om hier de nodige aandacht aan te besteden.

Kaarten en mensen tijdens de MBF teamvergadering

Op de maandelijkse teamvergadering van MBF Vlaanderen van maandag 3 oktober werd deze bundel uitgebreid bekeken door onze vaste regio-medewerkers van de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant. Dat resulteerde in een 3-uur durend overleg vol met stafkaarten, Strava heatmaps, de atlas van de buurtwegen (geopunt.be) en de website van Trage Wegen vzw. Hier en daar boden ook Google maps en streetview bijkomende aanwijzingen. Op basis van al deze gegevens werd ingeschat wat het effect van de voorstellen zou zijn.

Het grootste probleem hierbij was om de kaart in het document terug te vinden in Vlaanderen, want het overzichtskaartje dat er elke keer bij was, is bijzonder klein en dus moeilijk leesbaar. Gelukkig hebben we binnen MBF een kaart-guru in de persoon van Michaƫl Janssens die een bijzondere gave heeft bij het vinden van het juiste gebied in Google maps of in Strava.

De moeilijke punten die dan nog overbleven werden in de loop van de daaropvolgende week ter plaatse bekeken en teruggekoppeld. Voor elk van de kaarten waar het nodig was om een verbetervoorstel in te dienen (17 van de 25 kaarten) werd een korte tekst geschreven voor in het bezwaarschrift.

Op zondag 9 oktober, de laatste dag van het openbaar onderzoek, werd het document opgestuurd naar de verantwoordelijke van ANB.

Een impressie van een gedeelte van het bezwaarschrift
Een impressie van een gedeelte van het bezwaarschrift

We zijn benieuwd naar het gevolg dat aan onze voorstellen gegeven zal worden, maar we hebben in elk geval ons best gedaan. Het is nog nooit voorgekomen dat we voor zo’n omvangrijke toegankelijkheidsregeling een bezwaarschrift indienen en dan nog op zo’n korte tijd.

Interesse in wat onze vragen en voorstellen zijn? Je vindt ze hier.