[22 maart 2025]
Er is opnieuw een openbaar onderzoek gelanceerd rond de toegankelijkheid van de Zuiderkempen. Deze keer worden vooral gebieden in het zuiden bekeken, maar ook de toegankelijkheid van Geel-Bel komt weer ter sprake.
Daarop hebben wij opnieuw ons bezwaar van vorig jaar ingediend met bijkomende motivatie.
Recent werd in dit laatste gebied een parcours, dat vooral door jonge kinderen aangelegd werd, afgebroken door de stad Geel op vraag van de dienst handhaving van het Agentschap voor Natuur en Bos. Er kwam een initiatief op gang om dit parcours terug te vragen en dat resulteerde in een petitie met 1100 handtekeningen. Deze groep kwam ook bij ons ten rade en heeft met onze hulp een eigen bezwaarschrift ingediend.
[15 februari 2025]
We hebben, in het kader van de openbaarheid van bestuur, de besluiten opgevraagd over deze dossiers.
- Het gevraagde pad in Tichelbroek werd opnieuw opengesteld voor fietsers.
- In Geel-Bel konden ze onze motivatie voor veel extra paden volgen, maar hadden ze niet de mankracht om alles aan te passen. Dus bleef ons bezwaar zonder gevolg. Wij laten dat echter niet zonder gevolg.

Op een vergadering in Keiheuvel werd ons mondeling gemeld dat ze onze voorstellen voor bijkomende MTB-paden in Geel-Bel in de loop van 2025 ter harte willen nemen. We wachten op dit moment nog op een uitnodiging hiervoor, maar blijven dit dossier nauw opvolgen.
[23 februari 2024]
Na ons zeer uitgebreid bezwaarschrift van oktober 2022 werd tot op zekere hoogte rekening gehouden met onze bezwaren en werden er in het gebied Bel in Geel een aantal paden bijkomend opengesteld voor mountainbikers.
Sinds eind januari 2024 is er een nieuw openbaar onderzoek met als bedoeling om nog wat fine-tuning te doen van deze toegankelijkheidsregeling.

De gevraagde paden in Geel-Bel
Onze regio-medewerker bekeek deze plannen met het vergrootglas en vind het nodig om een nieuw bezwaarschrift in te dienen. Een belangrijk deel van de paden in Bel sluiten naadloos aan op de bekende Landduinenroute en vormen daar een mooie aanvulling bij.
In Laakdal wordt voorgesteld om een landbouwweg af te sluiten voor fietsers; ook dat is niet aan de aandacht ontsnapt.
We stuurden beide bezwaarschriften in, samen met 79 onderschrijvers.
[27 januari 2024]
Binnenkort probeert onze MBFv-medewerker een afspraak met de bosgroep te krijgen rond dit dossier. Op dit moment kunnen we daarover echter niet veel meer informatie delen.
[9 oktober 2022]
In de periode van 05/09/2022 tot en met 09/10/2022 lag het “Ontwerp-toegankelijkheidsregeling Zuiderkempen” in openbaar onderzoek. Deze turf van 32 pagina’s met 25 kaarten bevatte alle voorstellen voor nieuwe toegankelijkheidsregelingen voorgesteld door de Bosgroep Zuiderkempen voor de terreinen die ze beheren.
Gezien de Zuiderkempen de gemeenten Balen, Herenthout, Herselt, Laakdal, Meerhout, Mol, Olen, Westerlo, Geel en Herentals omvat, waar toch een belangrijk mountainbike-gebied is, was het nodig om hier de nodige aandacht aan te besteden.

Op de maandelijkse teamvergadering van MBF Vlaanderen van maandag 3 oktober werd deze bundel uitgebreid bekeken door onze vaste regio-medewerkers van de provincies Antwerpen en Vlaams Brabant. Dat resulteerde in een 3-uur durend overleg vol met stafkaarten, Strava heatmaps, de atlas van de buurtwegen (geopunt.be) en de website van Trage Wegen vzw. Hier en daar boden ook Google maps en streetview bijkomende aanwijzingen. Op basis van al deze gegevens werd ingeschat wat het effect van de voorstellen zou zijn.
Het grootste probleem hierbij was om de kaart in het document terug te vinden in Vlaanderen, want het overzichtskaartje dat er elke keer bij was, is bijzonder klein en dus moeilijk leesbaar. Gelukkig hebben we binnen MBF een kaart-guru in de persoon van Michaël Janssens die een bijzondere gave heeft bij het vinden van het juiste gebied in Google maps of in Strava.
De moeilijke punten die dan nog overbleven werden in de loop van de daaropvolgende week ter plaatse bekeken en teruggekoppeld. Voor elk van de kaarten waar het nodig was om een verbetervoorstel in te dienen (17 van de 25 kaarten) werd een korte tekst geschreven voor in het bezwaarschrift.
Op zondag 9 oktober, de laatste dag van het openbaar onderzoek, werd het document opgestuurd naar de verantwoordelijke van ANB.

We zijn benieuwd naar het gevolg dat aan onze voorstellen gegeven zal worden, maar we hebben in elk geval ons best gedaan. Het is nog nooit voorgekomen dat we voor zo’n omvangrijke toegankelijkheidsregeling een bezwaarschrift indienen en dan nog op zo’n korte tijd.
Interesse in wat onze vragen en voorstellen zijn? Je vindt ze hier.